Uitgebreid CV incl. werklijst

Hugo Bouma studeerde Natuurkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Van 2014 tot 2018 studeerde hij daarna Compositie met een minor Productie aan het Utrechts Conservatorium, alwaar hij in 2018 zijn bachelordiploma behaalde. Zijn staat van dienst als componist gaat terug tot 2007 en bevat inmiddels tientallen werken voor uiteenlopende bezettingen, waaronder:

Pianokwintet Andere vissen voor Ensemble sounds in opdracht van Jagthuis Kamermuziek
Serenade voor het einde van de nacht voor het Borealis Trio
Symfonisch gedicht Zelfportret in opdracht van het UvA-Orkest J.Pzn Sweelinck
Diverse bijdragen aan het onregelmatig terugkerende Amsterdamse festival Eendagsliederen, live uitgezonden op Radio 4 tijdens het Grachtenfestival
Werken voor groot ensemble String Quartets (in opdracht van de hku), Imagens do Inconsciente en Métempsycose I&II voor projecten op het Utrechts Conservatorium
Kancheliade, voor klarinettist Levan Tskhadadze met het Ricciotti Ensemble
Kameropera Kreeftenkok in opdracht van het Opera Forward Festival (dno) 2018 in Amsterdam
Kleinere werken zoals:
Kammerkonzert voor cello en concertzaal
Ik hoef niets uit te leggen en Etudes voor solo piano
Sol Invictus voor vijf zangstemmen en astronomische tijdrekening
Objets trouvés voor zangkwartet
Sarabande à 10 (after bwv 1011:4) voor 10 cello’s
Parasite (a companion to Telemann) voor solo (blok-)fluit
Sonnerie voor altvioolkwartet
Momenteel is hij in opdracht van de UvA bezig met een avondvullend, operatisch werk over het Amsterdamse Maagdenhuis, dat aldaar in 2020 in première zal gaan.

Hugo Bouma is lid van het Nieuw GeNeCo. Veel van zijn werken worden uitgegeven door Edition MatchingArts.

Hugo’s muziek kenmerkt zich door een rijke harmonische taal en een intelligente expressie, en hij is daarnaast niet bang de luisteraar te vervreemden. In zijn werk zijn invloeden te horen die uiteenlopen van Renaissance-polyfonie tot serialisme, funk en jazz.

Hugo is tevens al vele jaren zeer actief als arrangeur, orkestrator en redacteur voor een groeiende lijst aan opdrachtgevers. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

Vele arrangementen en orkestraties voor diverse studentenorkesten (nso, nesko, Sweelinck) zoals Dans le port d’Amsterdam van Jacques Brel, recent uitgevoerd door het nakk met het Sweelinckorkest in het Concertgebouw
tientallen arrangementen en orkestraties voor het Ricciotti Ensemble, uiteenlopend van Josquin Desprez en Bach tot Kinderen voor Kinderen en abba
Diverse transcripties en bewerkingen voor het Nederlands Blazers Ensemble en het JongNBE, zowel Verdi en Dvořák als Poolse en Algerijnse volksmuziek
Eindredactie en materiaalverzorging van meerdere opera’s voor De Nederlandse Opera en Konzerttheater Bern. Dit laatste werk, humanoid van Leonard Evers, is bij Boosey & Hawkes uitgegeven in de door hem vervaardigde layout
Verzorgen van een nieuwe uitvoerings-editie van het verloren gewaande Requiem van Hans Lachman uit 1959
Verzorgen van een nieuwe, kritische editie van enkele stukken van Renaissance-componist Giaches de Wert in opdracht van Cappella Amsterdam
Herinterpretatie van het Wilhelmus voor het educatie-project How to Wilhelmus van dno en het Meertens Instituut
Vele tientallen arrangementen en transcripties van met name jazz- en latin-nummers voor Ensemble Recollected
Instrumentatie, materiaalverzorging en opname-assistentie van de muziek van Dan Geesin voor de film Retrospekt, die in première ging op het Toronto Int’l Film Festival 2018
Herorkestratie van diverse klassieke werken voor Orquestra Moderna in São Paulo (Brazilië)
Schrijven van tientallen programmateksten voor o.m. maandblad Preludium en de app Wolfgang

Het is juist op het grensvlak tussen compositie en herinterpretatie, tussen bestaand en nieuw, tussen gevestigd en vervreemdend dat Hugo Bouma zich het meest op zijn gemak voelt. Omdat hij al deze activiteiten van even groot belang acht voor een allround musicus, met een historisch precedent in veel van de groten uit het verleden, noemt hij zichzelf liever muziekschrijver dan componist.