Wat betekent de term muziekschrijver? Heel simpel: ik schrijf muziek. Wat mij betreft is er niet genoeg verschil tussen arrangeren, componeren en alles wat daar tussenin ligt om er een aparte titel voor aan te nemen. Bijkomend voordeel is dat ook het schrijven van programmatoelichtingen hieronder valt; ik schrijf ook over muziek.
In alle aspecten van mijn werk streef ik naar een menselijke benadering. Dit betekent dat ik rekening houd met zowel uitvoerders als publiek, met de praktische kant van de muziek. Echter, mijn muziek is niet per se “makkelijk” om te spelen of te beluisteren—ik laat hen eerder hun eigen grenzen opzoeken door nèt niet het onmogelijke te vragen. Verder wil ik graag dat elk nieuw stuk weer echt nieuw is, ik zoek wat dat betreft ook mijn eigen grenzen op. Laat niemand denken dat ik een vaste stijl of zelfs een formule heb waar nieuwe muziek zich naar voegt!
Ook als arrangeur en kopiist houd ik graag rekening met de menselijke maat van de muziek, ook al is deze niet volledig van mijzelf. Uit mijn uitgebreide ervaring als uitvoerder van uiteenlopende stukken weet ik, wat een speler graag leest, afhankelijk van instrument, stijl, niveau en zelfs de beschikbare repetitietijd. Ik zorg dus altijd dat uitvoerders direct uit de voeten kunnen met een partituur, doordat deze goed leesbaar is, goed verzorgd, zonder fouten en met alle relevantie informatie direct voorhanden. Ik laat me erop voorstaan in zowat iedere stijl te kunnen werken; getuige ook de lijst met werken die ik al op mijn naam heb staan.
Ook als ik over bestaande muziek een toelichting schrijf houd ik rekening met de mens die het leest. Technische en (muziek-)theoretische termen zijn natuurlijk razend interessant voor de expert, maar werken bij het algemene concertpubliek algauw intimiderend. Waar ik naar streef, en wat mij—als ik reacties van het publiek mag geloven—tot nu toe aardig gelukt is, is de lezer werkelijk meenemen in de muziek, met een minimum aan dikdoenerij. Ook toon ik in mijn teksten graag de mens achter de componist, en laat de lezer zich in hen verplaatsen, iets waar mijn eigen ervaring als componist uiteraard bij helpt. Ik wil het publiek helpen luisteren, puur omdat luisteren naar muziek een van de heerlijkste dingen is die er zijn.